دامنه چیست؟

منظور از دامنه یا دامین (domain)، همان آدرس اینترنتی است. همان آدرس ‌هایی که برای باز کردن یک سایت در اینترنت وارد می ‌کنید.

که شما با وارد کردن آن در مرورگرتان وارد یک سایت می شوید مثلا:  www.google.com  . به زبان ساده تر تصور کنید شما قصد دارید یک کسب و کار راه اندازی کنید، برای اینکه کسب و کار شما درآمد مناسبی داشته باشد باید آن را در یک منطقه مناسب و یک آدرس سر راست که مشتری شما آن را به خاطر بسپارد راه اندازی کنید.

یک آدرس که ویژگی اصلی آن این باشد که کاربر شما بدون دردسر بتواند آن را بیابد، و ترجیح دهد به جای اینکه به محل کسب و کار رقیب شما برود، پیش شما بیاید چون شما یک آدرس راحت دارید که مشتری شما آن را به خاطر سپرده و احتیاجی نیست خودش را به دردسر بیندازد و همان طور که میدانید این آدرس تنها منحصر به فرد برای کسب و کار شما می باشد مثلا: بازار، خیابان ۱، پلاک ۱ این آدرس فقط و فقط برای شما است.

اجزای دامنه

  1. نام دامنه

این اسمی است که شما برای سایت خودتان انتخاب می ‌کنید. برای انتخاب اسم، شما هیچ محدودیتی ندارید. تنها مساله این است که اسم شما باید سرهم باشد. البته شما می ‌توانید کلمات را با خط فاصله (-) ازهم فاصله دهید.

  1. پسوند

در اینترنت پسوندهای بسیار متنوعی برای ثبت دامنه وجود دارد. هر کدام از این پسوندها، معنای به خصوص دارند. مثلا، پسوند ir به معنی آن است که سایت شما ایرانی است. پسوند com مخفف commerce است و به معنای سایت تجاری است. سایر پسوندها نیز هر کدام معنایی برای خود دارند.

نکته مهمی که وجود دارد این است که دامنه ‌ها اختصاصی هستند. مثلا، همین آدرس ….. به نام ما ثبت شده است و بنابراین ما صاحب آن محسوب می‌ شویم. پس هیچ شخص دیگری نمی‌ تواند این ترکیب مشخص را به نام خود ثبت کند. با اینحال شاید یک آدرس مثل…… خالی باشد و امکان ثبت آن وجود داشته باشد.

خرید دامنه به صورت سالیانه می باشد. این یعنی زمانی که شما یک دامنه را ثبت می‌ کنید، برای مدت زمان مشخصی این کار را انجام می ‌دهید. یعنی مثلاً برای 1 سال یا چند سال آن را خواهید داشت و پس از گذشت این دوره، اگر دوباره ان را تمدید نکنید، دیگران می ‌توانند این دامنه را برای خود کنند.

شما برای ساخت سایت، به هاست هم نیاز دارید

توجه داشته باشید که داشتن یک دامنه به تنهایی برای شما کافی نیست. چرا که دامنه فقط آدرس اینترنتی شما را مشخص می‌ کند. شما برای آنکه یک سایت داشته باشید، علاوه بر دامنه به یک فضا نیاز دارید که اطلاعات سایت شما در آن ذخیره شود. به این فضا اصطلاحا هاست (که در فارسی به معنای میزبان است) گفته می ‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد هاست یا سرور مقاله سرور چیست؟ را بخوانید.

شما برای ثبت دامنه خود فقط به دو مرحله نیاز دارید.

در مرحله ی اول برای ثبت دامنه خود ابتدا از موجود بودن آدرس مورد نظر اطمینان حاصل کنید و در مرحله ی دوم از طریق شرکت های ارائه دهنده خدمات ثبت و تمدید دامنه خود را خریداری کنید.

تنها گزینه قابل توجه این است که اگر می خواهید دامنه ی IR تهیه کنید نیاز به ارائه مدارک شناسایی دارید.

معرفی انواع پسوند های دامنه

  • com. مخفف Company (شرکت) یا Commercial (تجاری) است. دامنه دات کام رایج‌ ترین دامنه مورد استفاده در اینترنت است.
  • net. مخفف Netweork (شبکه) است و توسط شبکه ‌ها و شرکت‌ های اینترنتی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.
  • Org مخفف Organization (سازمان) است. معمولاً سازمان‌ ها و نهادهای غیرانتفاعی از این دامنه استفاده می‌ کنند.
  • biz. مخفف Business و مختص سایت های تجاری است.
  • info. مخفف Information (اطلاعات)؛ این دامنه برای سایت‌ هایی کاربرد دارد که کارشان اطلاع رسانی است.
  • edu. مخفف Education (سوادآموزی) است و سایت‌ های آموزشی از آن استفاده می کنند.
  • gov. مخفف Government (دولت) است. نهادهای دولتی از آن استفاده می کنند.
  • ir. مخفف IRAN و دامنه ملی کشورمان است. هر کشور یک دامنه مخصوص به خود دارد. مثلاً fr. فرانسه، nl. هلند و..

توجه داشته باشید زمانی که شما دامنه ir. برای سایت خود انتخاب کنید، از برخی از ابزارهای اینترنتی مثل تبلیغات گوگل محروم خواهید بود. چرا که دامنه های ایرانی توسط این سرویس ها تحریم شده‌ است.

  • به معنی نام است و اشخاص حقیقی از آن استفاده می ‌کنند.
  • به معنی من است. کاربردی مشابه مورد قبل دارد، فقط کمی خودمانی تر است!
  • tv. با اینکه این دامنه در اصل متعلق به کشور ناشناخته Tuvalu است، در فضای مجازی بیشتر آن را مخفف Television دانسته ‌اند و شبکه‌ ها و سایت‌ های مرتبط با تلویزیون از آن استفاده می‌ کنند.

همچنین با توجه به افزایش تقاضا برای دامنه ها تعدادی دامنه های جدید به وجود آمده و تنها ایراد آنها گران بودن آنهاست پس قبل از تهیه آن برسی کنید تا ببینید آیا برای شما مقرون به صرفه است یا نه.

برای مثال:

  • cafe. (دامنه ای مخصوص کافه ها)
  • photography. (دامنه ‌ای مخصوص عکاسان)
  • shoes. (مخصوص مشاغل مرتبط با تولید و فروش کفش)
  • gold. (مشاغل مرتبط با طلا و جواهر)
  • Art. (سایت هنری)
  • car. (مرتبط با اتومبیل – دامنه‌ ای بسیار بسیار گران قیمت..)
  • fitness. (سایت تناسب اندام)
دسته ها

همین الان تماس بگیر
09370741291

پست الکترونیکی
saport@star-web.ir

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید

اگر میخوای کسب کار خودت رو انلاین کنی یا یک بیزینس جدید راه بندازی حتما به یک سایت نیاز داری

پس فرم زیر رو پر کن تا تیم ما با شما تماس بگیرن 

جهت تماس با ما