سرور چیست؟

سرور چیست


معنی سرور چیست؟ سرور در فارسی به معنی سرویس دهنده ذکر شده است. در پاسخ سوال server به چه معناست باید گفت، کامپیوتری همیشه روشن و قدرتمند است که کاربران در زمان‌های متفاوت، از آن انتظار پاسخ به درخواست‌های خود را دارند.

به ‌دلیل گسترش و پیشرفت کسب‌ و ‌کار بسیاری از شرکت ‌ها، بیشتر به ‌دنبال استفاده از سرورهای مختلف با منابع متفاوت و متناسب می‌ باشند. به ‌طور کلی سرورها راس ارتباطی در شبکه هستند که از نظر سخت افزاری بسیار قوی هستند. از سرور ها به ‌عنوان سیستم سرویس دهنده و اغلب جهت کنترل، مدیریت، میزبانی و … استفاده می ‌شود. همچنین می‌ توان از سرورها به‌ عنوان میزبان یک یا چندین سایت نیز استفاده کرد  و به آن ها وب سرور می گویند. سرورها معمولا در مکانی به نام دیتا سنتر نگهداری می ‌شوند که توسط آی پی اختصاصی به اینترنت بسیار سریع وصل هستند. اگر سرور مورد نظر با ابزارهای نرم‌ افزاری خاصی به چند بخش تقسیم شود هر بخش از آن را سرور مجازی می‌ گویند. به ‌طور کلی بسته به نوع نیاز افراد لازم است خرید سرور انجام شود. زیرا اگر سرور به ‌صورت کلی و  واحد در اختیار گرفته شود به آن سرور اختصاصی می‌ گویند و نوع دیگری از سرور است.

سرور‌ها تعدادی کامپیوتر هستند که وظیفه انتقال داده یا دیتا را از یک کامپیوتر به اینترنت یا شبکه داخلی بر عهده دارند، پس از تهیه سرور اقدامات مرتبط با کانفیگ و راه‌ اندازی و پیکربندی سرور نظیر نصب سیستم عامل قابل انجام خواهد بود. به طور کل وظیفه یک سرور اشتراک‌ گذاری منابع اطلاعاتی است. یک کامپیوتر سرور می‌ تواند برنامه‌ های خود را نیز به‌ خوبی مدیریت کند. این وظیفه می‌ تواند بخشی از یک عمل متقابل یا یک قابلیت فنی ساده باشد. غالباً سرورها اطلاعات را ارائه می ‌دهند. به‌طور مثال، سرورهای تحت وب، صفحات وب را برای کاربران نمایش می‌ دهند یا درخواست‌ های آنها را پاسخ می‌ دهند.

به‌ طور کلی یک سرور باعث فعالیت دیگر برنامه‌ ها یا دستگاه‌ ها تحت عنوان کاربران می‌ شود. این ساختار مدل client-server نامیده می ‌شود، در آن یک محاسبات سراسری واحد در چندین فرایند یا سیستم توزیع می‌ گردد. سرور ها عملیات متعددی مانند به اشتراک ‌گذاری داده یا منابع بین چندین کاربر یا انجام محاسبات برای یک کاربر را انجام می‌ دهند که سرویس نامیده می‌ شود. یک سرور می‌ تواند به تنهایی در خدمت کاربران بسیاری باشد و همچنین یک کاربر می ‌تواند به تنهایی از چندین سرور استفاده کند.

سرورها در انواع مختلفی وجود دارند. که بر اساس هدفی که برای آن ساخته شده اند دسته ‌بندی می‌ گردند. جهت ارائه خدمات سرورها به چند دسته مختلف سرور اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی، تقسیم ‌می ‌شوند که نحوه تخصیص منابع آن‌ ها، متفاوت است.

  • سرور اشتراکی:

سرورهای اشتراکی دارای منابع اختصاصی نمی ‌باشند و محدودیت سخت افزاری زیادی دارند. در واقع بر روی یک سرور ممکن است چندین سایت یا هاست وجود داشته باشد و مشکل سایت ‌ها ممکن است بر روی سایت ‌های دیگر تاثیر بگذارد. این سرورها به‌ صورت مشترک در اختیار کاربران قرار می ‌گیرند. از معایب سرور اشتراکی می‌ توان محدود بودن منابع و امنیت پایین‌ تر را نام برد. همچنین وجود محدودیت در نسخه و نرم افزارهای ارائه شده توسط سرور باعث می ‌شود تا این نوع سرور مناسب فعالیت شرکت ‌ها و سازمان‌ های بزرگ نباشد. این نوع سرورها زمانی توصیه می ‌شوند که شرکت در بدو تاسیس و ابتدای کار و صرفه‌ جویی در هزینه‌ ها باشد. سرورهای اشتراکی برای کسب‌ و ‌کارهای نوپا مانند فروشگاه‌ های اینترنتی کوچک و کلا شرکت‌ ها با بازدید کم که به دنبال داشتن تنها یک ویترین مجازی آن به ‌عنوان اطلاع ‌رسانی در مقیاس محدود هستند توصیه می‌ شود.

  • سرور مجازی:

در این نوع سرور (virtual private server) یک سرور فیزیکی توسط نرم افزارهای مجازی ساز به بخش‌ های کوچک ‌تر تقسیم میگردد که هر کدام از بخش‌ ها به طور مستقل و مجزا به همراه سیستم عامل و اپلیکیشن‌ های خود اجرا می ‌شوند. منابع سرور مجازی با توجه به نوع مجازی ‌ساز می ‌تواند اختصاصی و یا اشتراکی باشد. سرور مجازی، حد فاصل بین سرور اشتراکی و سرور اختصاصی می ‌باشد  زیرا در این مدل شما به صورت مجازی به منابع بیشتری دسترسی خواهید داشت. در سرورهای مجازی، سایت‌ هایی که روی یک سرویس ‌دهنده و یا وب سرور قرار می ‌گیرند، به مراتب کمتر از سایت ‌های موجود در سرورهای اشتراکی هستند. به‌ همین دلیل فضای بیشتری را در اختیار خواهید داشت. بسته به نوع مجزا ساز، منابعی که در اختیار مشتریان قرار می ‌گیرد می‌ تواند کاملاً اختصاصی و یا مشترک باشد. هدف از ارائه سرور مجازی در واقع کاهش هزینه‌ ها می ‌باشد.

  • سرور اختصاصی

وب سایت‌ های پر بازدید شرکت‌ ها و سازمان‌ های بزرگ مانند فروشگاه‌ های آنلاین، نیاز به منابع زیادی مانند: امنیت، سرعت ‌بالا، پهنای باند مناسب و دسترسی بالا برای نصب هرگونه نرم ‌افزار یا ایجاد تغییرات، خواهند داشت. کاربران سرورهای اختصاصی در پردازنده، RAM، فضای ذخیره ‌سازی و پهنای باند کاملا اختصاصی میزبانی می‌ شوند. خرید سرور اختصاصی یک انتخاب مناسب برای توسعه‌ دهندگان وب و اپلیکیشن نیز می ‌باشد. زیرا برای نصب نرم ‌افزار و ایجاد تغییرات محدودیتی ندارند. لازم به ذکر است که هزینه سرورهای اختصاصی با توجه به نوع سیستم‌ عامل، منابع و منطقه جغرافیایی متغیر است. این نوع سرور‌ها به علت انعطاف بالایی که دارا می‌ باشند می ‌توانند پاسخگوی نرم افزارهای متعدد و گوناگونی باشند که بر روی آنان نصب می‌ شوند.

انواع سیستم عامل‌ های سرور چیست ؟

  1. لینوکس: تمامی توزیعات لینوکس مانند CentOS، Debian و…
  2. ویندوز: تمامی نسخه ‌های مختلف ویندوز مانند Windows Server 2012، windows Server2016 یا نسخه‌های قدیمی ۲۰۰۸
  3. مجازی ‌ساز: نرم‌افزار مجازی ‌سازVmware ESX و Hyper-v ، KVM و…

ویژگی های سرور

  • انحصاری ‌بودن منابع سخت ‌افزاری
  • امنیت بالا
  • اتصال دائمی به اینترنت
  • قابلیت افزایش و ارتقا سخت ‌افزار سرور
  • سرعت عملکرد بسیار بالا
  • قدرت پردازش و قدرت محاسباتی سریع
  • امکان پیاده ‌سازی Raid نرم‌ افزاری و سخت‌ افزاری، بر روی سرور

دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر محلی است که صدها و یا هزاران کیس سرور ( برای نگهداری و پردازش اطلاعات مهم در شبکه استفاده می شود) را در رک‌‌‌ها (Rack)، کیج‌ ها (Cage) و اتاق‌ های مختلف، جای می ‌دهد. ساختمان دیتاسنتر از بخش ‌های مختلفی مانند اتاق کنترل، اتاق سرور، ژنراتور ها، تاسیسات خنک‌ سازی، انبار سخت افزار، اتاق UPS و  Battery Backup، اتاق نگه ‌داری از وسایل اطفای حریق و اتاق مدیریت شبکه تشکیل می ‌شود. این بخش ‌ها با توجه به نیازها، طراحی و امکانات و زیرساخت برای هر مرکز داده، کاملا متفاوت خواهند بود.

دسته ها

همین الان تماس بگیر
09370741291

پست الکترونیکی
saport@star-web.ir

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید

اگر میخوای کسب کار خودت رو انلاین کنی یا یک بیزینس جدید راه بندازی حتما به یک سایت نیاز داری

پس فرم زیر رو پر کن تا تیم ما با شما تماس بگیرن 

جهت تماس با ما